Politik

Skrol ned på siden og se noget af det, jeg har skrevet i læserbreve og kommentarer på FB 

samt læs her: hvad Lokallisten Ny Egedal arbejder for

Min dobbeltmoralske holdning til plakater

OBS! Jeg vil lige nævne, at de plakater jeg satte op i 2021 har været gemt, og bliver sat op igen, dog supleret med lidt nye. Jeg er meget ambivalent med alle disse plakater, der kommer til at skæmme i landskabet op til valget. Til daglig tager vi meget hensyn til miljøet, med elbil, solceller, varmepumpe til alt i huset, sortering af affald, køber ø, så det at skulle følge med i at blive set op til valget som kandidat via plakater, føles virkelig som at gå på kompromis.  Plakater (selvom de er af genbrugsplast) er usundt for miljø, fremstillingen opsætning, køre rundt i bilerne og afskaffelse, så jeg vil gøre mit bedste for at forurene unødigt. Jeg mener plakater fremover skal afskaffes ved lov og har flere forslag til hvad vi kan i stedet

Nogle af mine overordnede holdninger/etik:


  • Det aller vigtigste er  *ærlighed, *gennemsigtighed, *borgerinddragelse *se muligheder i stedet for begrænsninger  *være lyttende og samarbejdsvillig
  • Byrådet har kun en pose penge at arbejde med, derfor er det urealistisk, at tro, at alle ønsker kan blive opfyldt.
  • Det et byråd/en kommune kan gøre er, at lytte aktivt til borgernes behov/ønsker, og se muligheder for at dække behovene på bedst mulig måde.  
  • Byråd og embedsmænd skal tænke kreativt, og ikke kun kassetænkning, se muligheder i stedet for begrænsninger.
  • Det er vigtigt, at borgerne bliver inddraget i beslutninger på et tidligt tidspunkt, og inviteres til at komme med løsninger så beslutningerne kan udføres bedst mulig for borgerne
  • Sagsbehandling og beslutninger skal udvise gennemsigtighed  
  • Borger skal have svar på deres personlige sager med forklaring såvel i de sager de får medhold i eller det modsatte

Nogle af mine interesse og arbejdspunkter:


  • Skabe rammer for et værdigt ældre liv, hvad end den ældre er hjemmeboende, bor i plejebolig eller på plejehjem.
  • få etableret senior 50+ boliger, ældreboliger i et plan, gerne som klyngeboliger med fælleshus og lilleprivat have
  • Skole området, færre børn i klasserne, skabe bedre rammer for børn med specielle behov såvel de, der mangler udfordringer som de, der har specielle behov til glæde for alle parter, revurdere den forfejlede inklusion, fastholdelse af lærerne, lønforhøjelse, forstærke samarbejde skole/hjem 
  • Udsatte og handicappede borgere, det er bedre at forebygge end skulle "reparere" på lang sigt.
  • Familielivet generelt, sikre at der er mulighed for børnepasning, og søskne på samme institution (mange har i dag børn spredt rundt på forskellige institutioner )
  • Et aktivt og velfungerende kulturliv, med orden i lokale fordeling og kapasitet
  • Miljøet, bioversitet, grøn omstilling og CO2 problematikken har også stor betydning for mig
  • Vedligeholdelse af veje, stier og cykelstier


Det vil være utopisk at tro, at jeg både energi og tidsmæssigt kan gå grundigt  ind i alle punkter, og det vil også afhænge af, hvilke udvalg jeg kan komme i , hvis jeg er så heldig at blive valgt ind, men jeg vil gøre mit ypperste for at arbejde for borgerne i alt hvad jeg har med at gøre samt  inkludere mine etiske holdninger, jeg har nævnt under mine mærkepunkter.

PRÆSENTATION AF mig som kandidat for

LOKALLISTEN NY EGEDALS KANDIDAT

(skrevet i 2021 op til valget, og det stemmer stadig med mine principper for igen at stille op i 2015)

Mit navn er ILLA JEPSEN. Jeg er arbejdende pensionist, underviser i Yoga og har egen klinik som healer og terapeut. Tidligere har jeg arbejdet som lærer i 25 år på en skole for psykisk og fysisk handicappede unge mennesker. Jeg bor i Ølstykke med min mand. Vi har to voksne børn og børnebørn, der bor i Egedal. Jeg stiller op som kandidat for Lokallisten Ny Egedal. Her kan du læse lidt om mig og hvorfor jeg stiller op til Egedal Byråd for en lokalt forankret liste.


Siden 1976 har jeg boet i Ølstykke, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg især vil arbejde for Ølstykke og dens borgere. Jeg har altid fulgt aktivt med i den udvikling, der er i kommunen. Jeg har især været optaget af sammenlægningen af de 3 Kommuner – Ledøje-Smørum, Stenløse og Ølstykke – til Egedal. Det er ikke enkelt at sammensætte en historik for små lokale samfund til en inkluderende og meget ambitiøs kommunal model. Det opleves administrativt tungt og langt fra borgernes ønsker om en effektiv kommunal administration, og det er vigtigt for mig, at Ølstykke ikke "glemmes" i en nu stor kommune.

Jeg hører hjemme i både Ølstykke og Egedal. Jeg har tæt fulgt mine egen børns opvækst i kommunen fra vuggestue til voksne. Gennem mine børnebørn hører og ser jeg nu hvordan børnefamilier behandles. Jeg mener Egedal kan gøre det bedre.

Jeg har altid haft en passion for at hjælpe de, der har udfordringer i samfundet, især psykisk og fysisk. Et andet væsentligt fokusområde for mig er ”Den værdige alderdom”. Vi skylder de ældre i Egedal en imødekommende kommunal indsats, hvor der er tid til nærvær og omsorg i både styrkende fællesskaber og pleje. I Lokallisten Ny Egedal er borgerinddragelse det DNA, der skal føre til konstruktive og realistiske løsninger. Mit motto er at finde årsagen til udfordringer – det lykkes kun i en inkluderende dialog med de berørte borgere, og her er jeg især knyttet Ølstykke borgerne.

Jeg har tidligere været en del af bestyrelsen i Egedal Kulturelt Samråd. Kultur- og foreningslivet samt vilkår herfor er en stor inspirationskilde for mig. Det skaber gode positive netværk, giver energi og sammenhold.

Lokalplaner er også et område, der har min bevågenhed. Jeg har i den forbindelse ytret mig kritisk for de skolelukninger kommunen har prioriteret at gennemføre på baggrunde, der ikke er gennemsigtige for borgerne. Borgerne i Egedal har krav på inddragelse og indsigt i konsekvenser af ændringer til og nye lokalplaner for kommunen. Det giver en nødvendig gensidig forståelse om beslutningsrammerne.

Jeg var aktiv deltagende i det udvalg kommunen havde nedsat i forbindelse med at udarbejde den overordnede fremtidsplan angående udbygning af bygninger, planer mm på kultur, sport og fritidsområdet. Disse planer har jeg til hensigt at følge op på.

Mit hovedprincip er ærlighed, åbenhed, gennemsigtighed, entusiasme og energi i de opgaver jeg påtager mig, kombineret med en dyb gensidig respekt for mine medmennesker i en åben dialog. Sammen kan vi udvikle Egedal til en kommune i samspil om både helhed og de lokale samfund.


DERFOR STILLER JEG OP TIL KOMMUNALVALGET FOR

LOKALLISTEN NY EGEDAL.

-0-

Her kommer løbende kopi af de artikler jeg skriver til Lokalavisen og kommentarer på FB (valg 2025)

God kommuneplan – men seniorerne blev (endnu en gang) overset

Af Illa Jepsen, kandidat til kommunalvalget for Lokallisten Ny Egedal

Jeg er glad for den kommuneplan, som byrådet netop har vedtaget. Den rummer mange vigtige elementer og tager flere gode skridt i retning af en bæredygtig og lokalt forankret udvikling.

Men som senior i Ølstykke – og som kandidat for Lokallisten Ny Egedal – er jeg også ærgerlig. Igen i denne kommuneplan blev det ikke muligt at få indarbejdet områder til seniorboliger, på trods af at der var konkrete forslag på bordet. Særligt ét område i Ølstykke havde fortjent at komme med som perspektivområde. Det skete ikke. Og det er desværre ikke første gang.

I Lokallisten Ny Egedal har vi i over fire år arbejdet for at skabe fokus på boliger til seniorer, der ønsker at blive boende i deres lokalområde – men i mere egnede og tilgængelige rammer. Vi ved fra både forskning og erfaring, at seniorer, der bor i trygge, aktive fællesskaber, lever længere, trives bedre og har færre behov for offentlig hjælp.

Vi ved også, at både Ældresagen, Seniorrådet og flere lokale ejendomsmæglere efterspørger netop den type boliger.

Det er ikke luksus – det er sund fornuft. Det er også sundhedsfremme i praksis. Og så frigiver det ovenikøbet parcelhuse til børnefamilier, der har svært ved at finde noget i Egedal.

Derfor vil jeg – som kandidat til KV25 – fortsætte kampen for, at seniorerne får de boligformer, de både ønsker og har brug for.

For det må ikke blive ved snakken. Vi skal turde prioritere livskvalitet – hele livet.

Med venlig hilsen

Illa Jepsen

Kandidat til KV25 for Lokallisten Ny Egedal og næstformand i bestyrelsen for LNE

 

Debatoplæg til Lokal avisen Egedal                                                                           Ølstykke den 28.08.25

Seniorboliger i Ølstykke er en nødvendighed – ikke en luksus. Af Illa Jeppesen, Kim Larsen, Susanne Kongsaa, og Claus Bruncke:  Kandidater til KV2025 for Lokallisten Ny Egedal.

Efterspørgslen på seniorboliger i Ølstykke er enorm. Det blev tydeligt ved borgermøde om et kommende seniorbofællesskab i Landskabsbyen, hvor over 200 interesserede borgere dukkede op. Det viser sort på hvidt, at behovet er her – nu. Vi er selv i den alder, hvor vi begynder at se på mulighederne for noget mindre at bo i, men vi vil stadig blive i det lokale miljø, vi har været en del af i mange år. Det samme ønske hører vi fra utallige andre seniorer: ”Vi vil gerne blive i Ølstykke – men hvor skal vi bo?” Derfor er det helt afgørende, at der bliver bygget seniorvenlige boliger i flere prisklasser. Ikke kun ejer- og andelsboliger, men også almennyttige boliger, så økonomien ikke bliver en barriere. Som vores spidskandidat Ulrik John Nielsen ofte har sagt: ”Vi skal invitere de almennyttige boligforeninger op til dans – ellers mister vi værdifulde muligheder.” Men kvantitet alene er ikke nok. Arkitekturen og kvaliteten betyder også noget. Seniorboliger skal ikke være kedelige “bokse”, men velbyggede hjem i et plan, hvor lys, grønne fællesarealer og gode mødesteder, såvel inde som ude, skaber tryghed og fællesskab. Almennyttige seniorboliger handler om værdighed, nærhed og livskvalitet. Forskning viser, at fællesskaber og tilgængelige boliger kan udsætte behovet for pleje og øge livskvaliteten. Det er både en gevinst for den enkelte og for kommunen. Ølstykke/Egedal har ventet længe nok. Nu er det tid til handling. PS! og når vi ældre kan flytte i senior boliger, så bliver der plads til de unge familier i vores fraflyttede boliger.

 

15.09.25 Lokalavisen

Et værdigt og godt ældre liv i Egedal

Af Illa Jepsen, kandidat for Lokallisten Ny Egedal

Det er vigtigt, at tilfredsheden på ældreområdet bliver løftet. bl.a. derfor stiller jeg igen op for Lokallisten Ny Egedal

Jeg ved, hvor vigtigt det er at blive mødt med omsorg og respekt fra kommunen side, hvad enten man bor på plejehjem eller har brug for hjemmepleje. Jeg ved også, at kommunens medarbejdere gør en kæmpe indsats under pressede forhold, så som nok økonomiske rammer, antal medarbejdere, rekruttering af faglært personale mm.

Vi kan dog gøre mere. Vi skal arbejde på at inkludere borgerne og deres pårørende langt mere i både beslutninger og dagligdagen. Det arbejde vil jeg gerne være en del af i byrådet, hvis jeg får muligheden.

Jeg brænder for, at det skal være godt at være ældre i egedal, uanset hvor man bor. Det handler om aktiviteter i hverdagen, maden på plejehjem og i hjemmeplejen. Vi vil sikre at maden er frisk lavet lokalt – for duften og smagen er halvdelen af et godt måltid. Dette har vi også arbejdet for i denne byrådsperiode, og vi giver ikke op. Vi vil have handling og ikke kun løfter.

Erfaringer for fx Silkeborg og Fredericia viser, at det skaber trivsel, når ældre bliver involveret i aktiviteter, måltider og beslutninger om deres hverdag.

Mit mål er, at Egedal bliver kendt som den mest ældrevenlige kommune i Danmark. Et sted hvor omsorg, medindflydelse, gode holdninger til mad som f.eks. frisk duftende varm mad midt på dagen på plejehjemmene, hvor der er mest personale til stede, og hvor vores ældre både på plejehjem og i egen bolig kan leve et værdigt og meningsfuldt liv.

Det vil jeg sammen med jer borgere kæmpe for

-0-

HERUNDER et udsnit af mine læserbreve i Lokalavisen og kommentarer på FB til valget 2021

Desværre har Lokalavisen ændret deres hjemmeside, så link dertil virker ikke mere.


Desværre er dette interview gået tabt i den trykte avis i forbindelse med Lokalavisens fornyelse på det digitale plan. Jeg har fået en undskyldning i dag og et link til interviewet fra tidligere i valgkampen http://www.sn.dk/.../kv21-politikerne-lytter-kun-paa.../


Ølstykke rummer ca. 1/3 af Egedals befolkning. Vil du også se Ølstykke i positiv fremgang i fremtiden, og undgå at Kommunen trækker beslutninger ned over vores hoveder som f.ek. de to skolelukninger  mm. så lad mig blive dit talerør, din vagthund. Jeg vil kæmpe for borgerinddragelse og gennemsigtighed i alt, hvad der vedrører Ølstykke/Egedal og den enkelte borger i kommunen. Der skal ryddes op i det gamle og ske nytænkning med nye kræfter, Så stem gerne personligt på mig ILLA JEPSEN fra Lokallisten NY EGEDAL

-0-


Hvad er der nu gang i i Ølstykke stationsby, læs lige her, beklager det er langt men en nødvendig information.


Kommentar til denne artikel i Lokalavisen www.e-pages.dk/ugenyt/1201/

Allerede den 27. oktober hørte jeg, som paneldeltager i Ældresagens valg debat, om forslaget med at Rema og Biblioteket muligvis i fremtiden vil/kan/skal bytte plads. Som Inkarneret Ølstykke borger, boet her i 46 år, lovede jeg at undersøge dette rygte nærmere. Derfor bad jeg umiddelbart efter valgdebatten om agtindsigt hos kommunen vedr. disse rygter.

Jeg har efterfølgende fået tilsendt flere tegninger fra kommunen, som viser hvordan bygningen, der nu rummer Rema 1000, evt. kan bygges om, med en tilbygning, med udendørs faciliteter samt indretningen af de 3 etager bibliotek/kulturhus som bygningen vil bestå af.

Jeg forstår derfor ikke at Charlotte Haagendrup kan udtale sig, at hun ikke kender noget til disse forslag. Når jeg har kunnet få dem tilsendt, ja så må der da være en kommunikationsbrist et eller andet sted på rådhuset. Jeg har også fået flere tegninger over nuværende biblioteksgrund med de restriktioner, der er på grund pga. den fredede høj, samt hvor yderligere 4, 3 og 2 etagers boligerne kan placeres

At Charlotte Haagendrup ikke er blevet informeret om dette forarbejde fatter jeg ikke, da noget af den korrespondance mellem kommunen og Rema 1000 jeg har indsigt i, er fra den 22.07.2021. billederne stammer som bilag til et møde, der har været afholdt den 25.06.2021. De nye nuværende tegninger er jo netop lavet som en plan B, da kommunen gav Rema 1000 afslag på at måtte bygge på den grund, som de har købt af planteskolen, lokalt kaldet Bo’s grund. Det fremgår ikke hvem der har lavet tegningerne til hverken nyt bibliotek eller over biblioteksgrunden.

Dette er endnu et tydeligt eksempel på, hvorfor vi i Lokallisten NY EGEDAL netop vil kæmpe for mere gennemsigtig hed og borgerinddragelse i de sager, der i høj grad vedrører borgerne i kommunen. Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen borgere, der ønsker, at der bygges ejendomme i 4 etagers højde på biblioteksgrunden, det er mere end rigeligt, at kommunen vil sælge Toftehøjgrunden til boligbebyggelse i 3 etager.

Hvis I især i Ølstykke også mener, at der skal følges op på denne sag med gennemsigtighed og borgerinddragelse, så opfordrer jeg jer til at stemmepersonligt på mig, jeg giver ikke op, jeg vil kæmpe for gennemsigtigheden.

Hilsen jeres kandidat i Lokalisten NY EGEDAL Illa Jepsen


-0-

Opslag på div. FB sider 05.10.21 omhandlende løftebrud fra V,A og C















På det sidste er der flere venner, der har spurgt, hvad der har fået mig til at stille op til valget. Der er mange grunde, men en af dem er, at to skoler er blevet lukket med udfordringer for mange borgere, børn foreninger mm. For 4 år siden var TV2 Lorry på besøg på vores Rådhus, og her stod politikerne klart sagde, at der ikke ville blive lukket skoler og slet ikke de næste 4 år fra 17-21, men kort efter de var genvalgt, ja så fik vi at vide, at to skoler skulle lukkes, hvilket de blev hurtigt efter valget af de selv samme politikere, som under TV udsendelsen nægtede, det ville ske. Jeg bryder mig ikke om denne form for omgåelse af sandheden og ugennemsigtighed mht. hvad der foregår, og vi borgere blev ikke hørt undervejs. Udsendelsen kan ses her: Valgmøde TV2 lorry 2017


-0-

Læserbrev sendt til lokalavisen

Onsdag den 27.10.2021, var jeg, som repræsentant for Lokallisten Ny Egedal, inviteret af Ældresagen i Ølstykke til at sidde i valg panelet


På et spørgsmål om, hvad de tilstedeværende kandidater/partierne vil gøre anderledes end de nuværende,

lagde jeg ikke skjul på, at holdningen i Lokallisten Ny Egedal er, at der ikke lyttes nok til borgerne og medarbejderne, der har den direkte kontakt til borgerne. Der tænkes i fastlåste rammer og økonomi, før der tænkes i muligheder – nytænkning. Sagsgangene er uoverskuelige og bliver tillige ikke overholdt. Der skal mere gennemsigtighed i sagsgange og beslutninger generelt.

Administrationen er for bureaukratisk, og der kan godt undværes nogle mellemledere hist og pist, og i stedet uddelegere mere ansvar og selvstyre i nogle mindre enheder i ældreplejen og andre steder i systemet, så de ansatte og borgerne, knyttet til disse enheder, kan føle sig mere set hørt og trygge.

Jo gladere folk er for at gå på arbejde, des mere spreder det sig som ringe i vand, sygefraværet daler og vikarer spares.  Sundheds og socialforvaltningen sejler for meget, og der er for stor udskiftning af personalet, der slides ned. Sæt de ansatte mere fri. Det kan bl.a. gøres ved en revurdering af kvalitetsstandarderne. Lad medarbejderne se på det enkelte individ, der skal visiteres til fysisk eller praktisk hjælp. Alle borgere har individuelle behov. Jeg har selv arbejdet med udfyldning af standardskemaer, og da vi endelig fik lov at droppe dem, ja, så blev det et meget mere tidsbesparende, glidende og individuel vurderingsforløb til gavn for alle.

Et andet område debatten handlede om, var Remas afslag på at måtte bygge på deres nykøbte grund (tidligere planteskolegrund) og lukning af Toftehøjskolen, som alle borgerne synes var helt hen i vejret. Samtidig med valgmødet var der byrådsmøde, hvor Lokallisten Ny Egedal netop havde stillet forslag om at sætte sagen om salg af skolerne i bero. Desværre var der ikke flertal selvom C, V og A ved sidste valg gik imod skolelukninger udtalt på valgmødet sendt i Tv 2 Lorry. Det synspunkt holdt ikke læge. Rygter om, at kommuner havde planer om, at Rema skal placeres hvor biblioteket er nu, vil jeg undersøge. Lokallisten vil gerne arbejde for et levende Ølstykke, som borgerne gerne vil have.

Mvh

Illa Jepsen

Kandidat for Lokallisten Ny Egedal

Læserbrev Lokalavisens netavis den15.10.21

Illa Jepsen konkluderer manglende borgerinddragelse i beslutningsprocesserne har resulteret i problemerne omkring f.eks. skolelukningerne i Egedal - men også på flere andre områder.

Lokallisten Ny Egedal vil tage borgernes ideer alvorligt. Det er giver fundamentet til konstruktiv og inkluderende handling.

https://sn.dk/.../Laeserbrev.../artikel/1480616


Et læserbrev fra Illa

 

Tirsdag den 11/10 deltog jeg i borgermødet i Smørum med emnet: ”Borgerdialog”.  Efter et rigtigt godt inspirationsoplæg ved Anne-Mette Scheibel fra Resonans, var der tid til spørgsmål fra salen, inden vi skulle ud i grupper med forskellige emner. Det kom desværre ikke bag på mig, at mange borger gav udtryk for, at de ikke føler, at kommunen lever op til deres påstande om dialog og borgerinddragelse generelt. Dette blev uddybet med flere aktuelle eksempler. Kommunen aflyser ofte aftalte og møder med borgerne med kort varsel uden respekt for, at borgere har taget fri for at overholde aftalerne. Borger får ofte ikke de lovede svar på spørgsmål og må rykke og rykke mm.

Men mødet handlede jo om, hvad vi borgere kunne komme med af input til en bedre og fremadrettet dialog og borgerinddragelse. I den gruppe jeg deltog, bragte jeg skolelukningerne op som et eksempel på en både manglende og uhensigtsmæssig dialog mellem borger og kommune, ugennemsigtigheden i beslutningerne mm. Jeg gik ikke ind i det løftebrud V, A og C, gav på valgmødet sendt på TV2 Lorry i 2017, et løfte om, at partierne ikke ville lukke skoler i valgperioden fra 2017-2021. Det har der være indlæg om tidligere, hvor jeg også har givet min utilfredshed tilkende om skolelukningerne

Mit formål med skolelukningerne som eksempel var at belyse, hvor de berørte burde have været involveret tidligt i processen, så brugerne af skolerne netop kunne fortælle, hvordan flytningen kunne have været gået meget bedre, ud fra råd fra forældre, div. foreninger samt aftenskolerne. Flytningen kunne være foretages mere humant.  Toftehøjskolen står intakt endnu, så hvorfor skulle udflytningen hastes igennem til endnu ikke færdiggjorte lokaler og bygninger. Skolebørnene er flyttet til en byggeplads, nogle foreninger til ikke færdigindrettede lokaler med nedlukning af deres aktiviteter til følge osv.

Med baggrund i nævnte eksempel, kom jeg med forslag om vigtigheden i, at borgerne bliver inddraget hurtigt i beslutningsprocesserne. Det er blandt andet det, jeg og lokallisten NY EGEDAL vil arbejde fremadrettet for, nemlig borgerinddragelse og gennemsigtighed i processer og beslutninger, på et meget tidligere tidspunkt, så hovsa løsninger kan undgås, som det kunne have været i denne flytningsproces, der på mange punkter virker ukoordineret og ikke gennemtænkt. Det kræver så også, at vi får mange kandidater stemt ind til kommunevalget. At lytte til borgerne giver ideer til konstruktiv handling. Det så jeg i tirsdags, hvor der var en entusiasme fra borgerne, som kom med mange gode ideer til fremtidigt samarbejde og dialog med politikerne og administrationen. Og tak for den iderigdom fra alle de fremmødte.

Indsendt af Illa Jepsen

Kandidat for Lokallisten NY EGEDAL

Akelejevej 2

3650 Ølstykke 


-0-


Kæserbrev i Lokalavisen

Spørgsmål til Byrådet/borgmester Karsten Søndergaard ud fra de oplysninger, der stod i artiklen den 7.10.20 vedrørende afslag til Rema 1000 mm. 

 

I artiklen siger Karsten Søndergaard, at de to projekter (flytning af Rema 1000 og placering af nyt fjernvarme anlæg) ikke har noget med hinanden at gøre, da det er to forskellige projekter, samt at kommunen ikke har været involveret i det udspil, som Egedal Fjernvarme A/S er kommet med i forhold til ønske om mulige placeringer på nævnte grund (planteskolen).

Men ligesom byrådet nu har sagt nej til Rema 1000s ønske om at flytte ned på planteskolens grund, så kan kommunen vel også sige nej til Egedal Fjernvarme A/S ønske om placering samme sted, hvis byrådet ønsker det, Hvad er forskellen på de to projekter??

Og jeg undres over, at mellem 1200-1300 støtte underskrifter for Rema 1000s flytning ikke bliver bekendtgjort for byrådet inden afstemningen på trods af, at underskrifterne var afleveret rettidigt til kommunen.

I spørgetiden i går via nettet tirsdag den 6.10, fik spørgeren heller ikke noget klart svar fra borgmesteren på spørgsmål omkring Rema 1000 afslag samt fremtidige tanker med pågældende grund, men vi lyttere fik nogle meget luftige ukonkrete overordnede tanker for stationsbyen fra Toftehøjskolens grund til Stationen. Der blev meget behændigt svaret uden om selve spørgsmålene.

Hvornår får vi borgere i stationsbyen et klart svar om baggrunden for, at byrådet sagde nej til Rema 1000, men pt har ladet en mulighed stå åben for Egedal Fjernvarme A/S på ønsket om pågældende grund?

Forklaringen med afslag til Rema 1000 med baggrund i, at det vil ødelægge forretningslivet, er da en dårlig undskyldning, da byen jo netop er gået i stå der for længst. De serviceydelser, der er tilbage i hovedgaden, vil ikke være afhængige af, om Rema 1000 flytter eller ej. Frisør, fodterapeut, Cykelhandler, pizzeria, bedemand mf. Og vi har stadig Fakta

Byrådet kan vel ikke fortænke flere af os borgere i at have en mistanken om, at der er en eller anden skjult dagsorden omkring fremtiden for planteskolens grund, siden Rema 1000 nu har fået et klart nej, men ikke Egedal Fjernvarme A/S. Bo har jo længe ønsket at komme af med grunden (planteskolen), så det er ikke der problemet ligger.

Planerne om nedlægning af Toftehøjskolen inklusive flytning af nuværende fjernvarmeanlæg er jo heller ikke noget, der lige er opstået, men har været kendt længe. Så byrådet kan vel ikke være helt uvidende om, at Egedal Fjernvarme A/S også skal have et sted at flytte hen.

Så hvad er kommunens/byrådets tanker/planer med planteskolens grund i fremtiden??

 

Med venlig hilsen

Illa Jepsen

Akelejevej 2, 3650 Ølstykke

Mobil 60210778

-0-

Følgende er mine kommentar til denne artikel bragt i lokalavisen den 28/9 2021 omhandlende manglende halkapasitet til sporten m.fl.

Udvalgsformand: "Vi afvikler ikke idrætten i Egedal" - sn.dk - Egedal


Charlotte H fremhæver i hendes indlæg, at atletikbane i Stenløse og svømmehallen er blevet renoveret for millioner, så spørger jeg: ”Giver det mere plads til indendørs idræt til kompensation for de gymnastiksale, der bliver lukket” nej vel?

Endnu engang forundres jeg over, hvor lidt fremsynet politikerne har været mht. konsekvenserne af skolelukningerne i Egedal kommune. Charlotte H fremhæver også, at der nu bygges multihuse. Hertil kan jeg nævne, at jeg har været indbudt til at komme med ideer til det multihus, der nu skal have lagt grundstenen den 14/10 på Søhøjskolen, og mange af de indvendinger vi kom med, ja de har ikke kunnet efterkommes, da tegningerne mm sådan set var færdigbearbejdet. Dette multihus kan kvadratmeter og indretningsmæssigt slet ikke erstatte de kvadratmeter og funktioner en gymnastiksal har/havde.

Tillige skal dette multihus tilgodese det større behov, skolen har fået for lokaler såvel i skoletiden som eftermiddag til sfo, da skolen er blevet udvidet med børnene fra den nu nedlagte skole i Ølstykke, men det lyder jo rigtig flot i ord og på papir med et multihus til erstatning for gymnastiksal og øvrige lokaler på nedlagt skole. I praksis er det noget andet.

Charlotte H skriver, at der nu skal være et ekstraordinært møde i folkeoplysningsudvalget, hvor problematikken skal drøftes, og så tænker jeg: ”hvorfor først nu?” Det er over 3 år siden beslutningen om skolelukninger blev taget, så er det kun erhvervslivet, der har haft plads i kultur og erhvervsudvalget med hensyn til tanker på langsigtede planlægning, for her mangler der ikke opmærksomhed fra udvalgets side.

-0-

Læserbrev: Ølstykke og "kommuneplan 2021"

  .

"Jeg kalder det en hovsa beslutning. Lukningen skaber en masse udfordringer for borgene i stationsbyen," skriver Illa Jepsen, kandidat for Lokallisten Ny Egedal

.

Debat Egedal - 27. september 2021 kl. 09:21

Af Illa Jepsen Kandidat for Lokallisten Ny Egedal


Tirsdag den 21.9 deltog jeg i borgermødet på rådhuset omhandlende kommuneplan 2021 for Egedal Kommune. Desværre blev jeg ikke meget klogere på Ølstykkes fremtid.


 Læs også: Borgere melder om flere fejl i skole-udbud: "Det kan koste kommunen 18 mio. kroner"


Jeg har boet i Ølstykke i 46 år, og har set byen dø mere og mere bl. a. mht. aktiviteter for borgerne uden for deres egen matrikel. Jeg fatter simpelthen ikke, at kommunen har været så blåøjet og planlagt kortsigtet, da de bestemte (efter Borgmesterens mavefornemmelse, som han tidligere har udtalt sig), at Toftehøjskolen skulle lukkes.

Jeg kalder det en hovsa beslutning. Lukningen skaber en masse udfordringer for borgene i stationsbyen, Ølstykke vest og nord samt Tangbjerg ikke at forglemme. Hvor skal alle de foreninger, der benytter gymnastiksalen, flyttes hen? der er i forvejen mangel på halplads i Egedal.

Ord som "at skabe aktivitet" i Ølstykke blev nævnt mange gange, men vi kunne intet få at vide om, hvad det ord indebar af aktiviteter, men hørte kun om kommunens fokus på at få flere boliger og fortætning i Stationsbyen. Der bliver da mere aktivitet på vejene frem og tilbage mellem arbejde og de flere boliger. Aktiviteter for borgerne i Ølstykke er dalet gevaldigt. Aftenskoler/foreninger har ingen lokaler mere på skolen, og søger udenbys. Borgerne har ingen mulighed for at samles som førhen på skolen til div. møder, og nu heller ikke valghandling

Børnetallet er steget kraftigt i Toftehøjskolens område, og med de planer om en BY I BYEN på Toftehøjgrunden, bliver behovet for institutioner og skoler endnu større.

Der har tidligere været indlæg om, hvor meget det faktisk kommer til at koste os borgere, den manøvre kommunen har lavet med skolelukning med manglende langsigtet overblik, gennemsigtighed og borgerinddragelse undervejs. Så vi får netop brug for skole tilbud og institutioner for førskolebørnene, og hvor skal de så bygges.

Skal forældre/børn så til at presses endnu mere sammen på de overfyldte skoler /institutioner? Vi mangler i den grad institutioner, og det der kaldes en kulturmagnet, som rummer plads til foreningsliv, sport mm i Ølstykke. Det er ikke nok at bygge boliger uden at tænke på helheden i at få en by til at fungere som en aktiv by og ikke kun aktivitet bag folks lukkede døre.

Opførelse af ældreboliger, fremgik heller ikke af fremtidsplanen. Lokallisten Ny Egedal går netop ind for gennemsigtighed og borgerinddragelse tidligt i beslutninger, så lignende skandale ikke gentages, som det er sket med de to skolelukninger.


-0-